Umowa podpisana – elektryczne Solarisy przyjadą do Opola

Podpisanie umowy na dostarczenie autobusów elektrycznych

Umowę na 9 nowych autobusów elektrycznych podpisały Miasto Opola i firma Solaris Bus&Coach. Pojazdy przyjadą do Opola do listopada przyszłego roku.

Autobusy będą przeznaczone do elektryfikacji linii 3 i 11. W ramach zadania „Elektromobilne Opole – etap II” dostarczone zostaną dwunastometrowe autobusy typu MAXI. Zadanie zakłada także zamontowanie 4 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in w zajezdni oraz pantografu wraz ze stacją transformatorową na pętli przy ul. Pużaka.

Jak mówi Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, po finalizacji wszystkich umów związanych z dostawą autobusów elektrycznych, takich autobusów będzie w Opolu 22.

– Opole uczestniczy w zielonej rewolucji, rewolucji motoryzacji, która oznacza przejście z silników spalinowych na silniki elektryczne. To jest dobre dla środowiska, dla powietrze, którym oddychamy. To pomoże nam spełnić wymogi ustawy o elektromobilności – zaznacza prezydent. – Wydaliśmy już prawie 100 milionów złotych na autobusy elektryczne. 2/3 z tej kwoty to kwoty z dofinansowań unijnych. Opolanie już mogą korzystać z elektryków i chwalą sobie jazdę nimi. Nowe autobusy będą kursowały na dwóch liniach, a korzystać z nich będą mogli m.in. mieszkańcy osiedla Armii Krajowej. Doznają oni przyjemności jazdy autobusem cichym, bezpiecznym, nieszkodzącym środowisku.

W taborze Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu jest łącznie 15 pojazdów marki Solaris.

W tej chwili MZK korzysta z 5 autobusów elektrycznych naszej produkcji, za chwilę dostarczymy kolejnych 8, a potem 9, na które dzisiaj podpisaliśmy umowę – dodaje Andrzej Sienkiewicz z firmy Solaris Bus&Coach. – To wszystko jest robione dla bezpieczeństwa, komfortu i świadomości ekologicznej mieszkańców. Autobusy, które dostarczone będą wyposażone w klimatyzację, pełen monitoring, będą niskopodłogowe, znajdą się na ich pokładach biletomaty.

„Elektryki”, na które podpisano umowę zmieszczą na swoich pokładach po ok. 80 osób. Na jednym cyklu ładowania mają przejechać minimum 150 kilometrów.

– Dotychczasowe doświadczenia w eksploatacji autobusów elektrycznych są jak najbardziej pozytywne. W ramach tej umowy zostanie wybudowana infrastruktura. Będzie to druga ładowarka pantografowa na pętli Pużaka. Na zajezdni zostaną zainstalowane 4 ładowarki dwustanowiskowe. Możemy cieszyć się z tego, że nasz tabor spełnia najwyższe normy emisji spalin Euro 6. Za chwilę będziemy mieli łącznie 22 autobusy elektryczne, a pozostałe to autobusy o normie spalin Euro5 EEV. Oblicze komunikacji miejskiej się poprawiło, ekologiczność się poprawiła. Myślę, że każdy opolanin może to obserwować – przyznaje Łukasz Wach, zastępca dyrektora MZK Opole.

Wartość projektu to prawie 34 miliony złotych, kwota dofinansowania z funduszy unijnych to prawie 20 milionów złotych.