Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu podpisał umowę na dofinansowanie zakupu nowych autobusów elektrycznych. Koszt całego projektu to ponad 36 milionów złotych. Kwota dofinansowania w ramach Europejskiego Fundusze Rozwoju Regionalnego to 25 milionów. Jest to pierwszy projekt, w którym MZK jest samodzielnym beneficjentem. Podpisanie umowy jest gwarancją otrzymania pieniędzy.
W ramach tego zadania do Opola przyjadą nowe autobusy elektryczne, zakupiona zostanie też niezbędna infrastruktura.
Osiem pojazdów zostanie dostarczonych przez firmę Solaris Bus&Coach. Będzie to sześć pojazdów MAXI (o długości dwunastu metrów) oraz dwa przegubowe (osiemnastometrowe), dostosowanych do dwóch systemów ładowania – szybkiego w technologii plug-in oraz szybkiego z wykorzystaniem ładowarki pantografowej. Niskopodłogowe autobusy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (zostaną wyposażone m.in. w system zapowiedzi głosowych, tablice kierunkowe, a także rampę dla wózków oraz miejsce dla wózka).
Inwestycja zakłada także wybudowanie pantografowej stacji szybkiego ładowania na przystanku końcowym „Pużaka-Pętla” oraz zakup, instalację i montaż ładowarekzajezdniowych i ładowarki serwisowej plug-in (umożliwiającej doładowywanie akumulatorów w czasie wykonywania drobnych napraw i innych czynności takich jak sprzątanie).
Celem realizowanego projektu jest zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w Opolu. Zakup nowych autobusów wraz z infrastrukturą pozwoli między innymi na zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w stolicy regionu i zwiększenie płynności ruchu. Jest to również możliwość ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko i ograniczenie niskich emisji z transportu publicznego poprzez m.in. redukcję oddziaływania hałasu, minimalizację zanieczyszczenia powietrza.
Przypomnijmy, że umowa na dostarczenie pojazdów została podpisana w październiku zeszłego roku. Na ich dostarczenie firma Solaris ma 360 dni. Autobusy mają wyjechać na ulice Opola jeszcze w tym roku. Będą one obsługiwać linie: 5, 9 i 13.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych bardzo wysoko oceniło wniosek MZK Opole. Otrzymał on 71 punktów na 76 możliwych, uzyskując ponad 93% maksymalnego wyniku.